Tips

Mensen die de step Elfstedentocht vaker hebben gedaan, weten wat men te wachten staat wanneer je aan deze tocht begint. Wat als je de tocht voor het eerst doet? Ook voor de mensen die de tocht al eens hebben volbracht hebben we een aantal zaken op een rijtje gezet.


Materiaal:

Zorg ervoor dat er voldoende lucht in de banden zit. Wanneer een buitenband slijtage sporen laat zien, vervang deze dan voor de tocht. De kans op lekrijden zal hierdoor afnemen. Het meenemen van binnen- / buitenbanden is ook aan te raden. Onderweg plakken is lastig. Ideaal is een extra velg met band, die bij lekrijden omgewisseld kan worden.. In de nachtelijke uren (tot Dokkum) is het hebben van verlichting op de step aan te raden. Een “fietstasje” aan het stuur, waar je proviand in kunt stoppen is erg handig. Twee bidonhouders, zodat dorstlesser en energiedrank (zie voedingsadvies) een plek hebben op de step.

Kleding:

Goed passende stepkleding is belangrijk. Daarbij moet rekening worden gehouden met de (verwachte) weersomstandigheden van de dag van de tocht. Wind en regen kunnen u  parten spelen, maar de zon kan ook branden en dan is zonnebrand geen overbodige luxe. Goed schoeisel is belangrijk. Let ook op de sokken die je aan trekt, i.v.m. blaren. Laat u over kleding adviseren door een goede sportzaak. Wanneer er een volgauto mee rijdt, laat deze dan reserve kleding meenemen.

Techniek:
Iedereen heeft zo zijn eigen techniek bij het steppen. Ontspannen afzetten is de basis van het steppen. Knijp niet in het stuur maar houd het relaxed vast. Span je spieren niet onnodig aan. Probeer je slag af te maken en het been uit te zwaaien naar achteren en weer ‘losjes’ naar voren zwaaien met een ontspannen lichtgebogen knie.

Korte slagen en vaak afzetten, 8 à 12 voor been wissel, gebruikt u bij tegenwind en het omhoog steppen van heuvels en (hoge) bruggen. Op deze manier zorgt u ervoor dat u uw snelheid beter behoudt.

Met de wind in de rug of naar beneden steppen maak je rustige lange slagen, 10 à 20 voor been wissel

Het genoemde aantal slagen is een indicatie. Zo gezegd heeft iedere stepper zijn eigen techniek. Steppen met een 12,5” step is wel iets anders dan een kickbike waarbij soms om de 4 slagen gewisseld wordt.

Wissel regelmatig van stand- en stepbeen. het been waar je op staat (standbeen) wordt moe en zal verzuren. Het wisselen van been zal in het begin wennen zijn omdat het plankje vrij smal is, maar na een paar keer proberen zal het wisselen soepeler gaan.

De autoped is laag en heeft maar weinig grondspeling, anders zou je veel te veel door je standbeen moeten zakken om af te zetten. Omdat hij zo laag gemaakt is kan je niet de stoep op- en afrijden! Ook bij “hoge” drempels en kuilen in de weg is het oppassen.

Training:

U stept een tocht van 235 km. op één dag. U staat gemiddeld rond 17 tot 19 uren op een step. Hiervoor zult u moeten trainen. Wij adviseren een geleidelijke opbouw van de training. Begin in februari/maart met een paar keer per week afstanden van 10 tot 20 km. te steppen. 
Bouw de afstand en de snelheid (tot gemiddeld 18 km. per uur) daarna geleidelijk op. Een enkele keer een rit van 80 tot 100 km. vormt een goede basis voor het uitrijden van de step Elfstedentocht. Een goede test voor dit alles is het steppen van de 100 km. lange Elfmerentocht vanuit Sneek, die altijd het weekend voor hemelvaartsdag wordt georganiseerd.

Voeding:
Tijdens de step Elfstedentocht kunt in Franeker een appel of banaan krijgen. In Leeuwarden is er ranja en kruidkoek. Bij de doorkomst in Bolsward is er soep bij de stempelpost en in Spannenburg staat een beker vla voor u klaar. Het is van belang om regelmatig te eten en te drinken. Voor een voedingsadvies zie elders op onze site

Checklijst:
Wat heb je allemaal nodig tijdens de step Elfstedentocht?
Wat is handig om mee te nemen? Een korte lijst:

  • Step (voldoende lucht in de banden, geen “piepende” delen)
  • Startkaart (in plastic zakje bij regen)
  • Mobiele telefoon (opgeladen + belangrijke telefoonnummers)
  • Bidon met water/dorstlesser
  • Juiste kleding (afhankelijk van weersomstandigheden)
  • Eten / drinken (in fietstasje aan het stuur)
  • Voldoende eten en drinken voor onderweg
  • Volgauto
  • Reserve kleding/schoenen
  • Handdoek
  • Regenkleding
  • Zonnebrandcrème / zonnebril
  • Muziek